Ochrona praw osób z zaburzeniami psychicznymi należy do obowiązków organów władzy publicznej. Na straży praw pacjentów z placówek psychiatrycznych i ośrodków leczenia uzależnień stoi Rzecznik Praw Pacjenta. W 2020 roku Departament ds. Zdrowia Psychicznego w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta podjął ponad 10 tysięcy różnego rodzaju spraw, których celem była pomoc osobom w kryzysie psychicznym.
Ochronę praw osób z zaburzeniami psychicznymi realizują głównie Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego. Ubiegły rok, ze względu na pandemię koronawirusa SARS-CoV-2 był szczególny także w ich pracy. Mimo utrudnień w realizacji ustawowych zadań, przez cały rok pomagali pacjentom i osobom bliskim. Rozpatrzyli ponad 600 skarg, blisko 4 000 zapytań i zgłoszeń nie skargowych. Ponadto 5 700 razy podejmowali działania z własnej inicjatywy, których celem było edukowanie pacjentów oraz weryfikacja przestrzegania ich praw. Działania z inicjatywy własnej są niezmiernie ważne - pacjenci z problemami psychiatrycznymi, ze względu na stan swojego zdrowia oraz przebywanie w zamkniętym szpitalu - nie są w stanie upomnieć się o swoje prawa.
W 2020 roku dużo spraw dotyczyło braku możliwości kontaktu telefonicznego i osobistego z pacjentami leczonymi w szpitalach, doręczania rzeczy osobistych i żywności. Sprawdzaliśmy też, czy pacjenci przyjmowani do szpitali bez swojej zgody, mają zapewniony kontakt z sądami oraz pełnomocnikami ustanowionymi dla nich przez sądy. Interweniowaliśmy w sytuacjach, gdy pacjenci byli zamykani w salach łóżkowych bez dostępu do picia, jedzenia i toalet. Nawiązaliśmy również kontakt z uczelniami wyższymi, aby zobaczyć jakie są potrzeby i możliwości wsparcia psychicznego dla studentów.
Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w raporcie z działań podejmowanych przez Departament ds. Zdrowia Psychicznego, w tym Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w 2020 roku.
Źródło: RPP