Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Lekarze nie chcą wypisywać zwolnień. RPP zabiera głos w tej sprawie

MedExpress Team

Katarzyna Wróblewska

Opublikowano 6 marca 2015 10:04

Lekarze nie chcą wypisywać zwolnień. RPP zabiera głos w tej sprawie - Obrazek nagłówka
FOT. JACEK LAGOWSKI / AGENCJA GAZETA
Pisaliśmy już o tym, że lekarze rodzinni mają dość wypisywania dokumentacji medycznej za swoich kolegów. Teraz w tej sprawie wypowiada się rzecznik praw pacjenta.
[caption id="attachment_9029" align="alignnone" width="620"]Fot. Jacek Lagowski/ Agencja Gazeta Fot. Jacek Lagowski/ Agencja Gazeta[/caption]

Pisaliśmy już o tym, że lekarze rodzinni mają dość wypisywania dokumentacji medycznej za swoich kolegów. Teraz w tej sprawie wypowiada się rzecznik praw pacjenta.


Szpitale i lekarze rodzinni nie chcą wypisywać zwolnień lekarskich - podaje "Dziennik Gazeta Prawna". Wszystko przez to, że nie chcą wypełniać dokumentów za SOR-y czy lekarzy specjalistów. Często okazuje się, że to właśnie oni nie wypisują zwolnień i wtedy odsyłają pacjenta do lekarza pierwszego kontaktu. S

Tymczasem rzecznik praw pacjenta przypomina: odsyłanie pacjentów do lekarzy POZ po zwolnienia i skierowania jest bezprawne.

- Jeśli lekarz decyduje o potrzebie wypisania pacjentowi tzw. zwolnienia lekarskiego czy też skierowania na badania lub do poradni specjalistycznej, ma obowiązek jego wystawienia na odpowiednim druku - uważa RPP.

Lekarz wypisuje dany druk wyłącznie po przeprowadzeniu bezpośredniego zbadania pacjenta, ponieważ tylko on może w danej chwili ocenić czy stan zdrowia pacjenta uzasadnia wystawienie odpowiedniego zaświadczenia lub skierowania.

Rzecznik wyraźnie podkreśla, że w tego typu przypadkach bezprawne jest odsyłanie pacjentów bądź ich bliskich do lekarzy rodzinnych.

Sytuacja ta dotyczy zarówno udzielanych pacjentowi świadczeń zdrowotnych w szpitalnym oddziale ratunkowym, na izbie przyjęć czy też w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej.

Wszyscy pacjenci, którzy znaleźli się w takiej sytuacji i uważają, że ich prawa zostały naruszone, powinni skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii - 800 190 590 czynnej pn. – pt. w godz. 9:00 – 21:00. Dyżurujący pracownicy udzielają informacji jak w danej sytuacji należy postąpić oraz wskazują przysługujące pacjentowi środki prawne.

Źródło: Biuro Rzecznika Praw Pacjenta

Czytaj także: Jest kolejny nowy wiceminister zdrowia. Kto nim został?

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także