Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Mundur nie zbroja - strażacy jedną z najbardziej narażonych na nowotwory grup zawodowych

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 6 lutego 2019 09:14

Mundur nie zbroja - strażacy jedną z najbardziej narażonych na nowotwory grup zawodowych - Obrazek nagłówka
Thinkstock/GettyImages

Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej, działająca na rzecz poprawy sytuacji pacjentów onkologicznych, zapowiada start kampanii „Mundur nie zbroja”, która zachęca do regularnego poddawania się badaniom profilaktycznym i dbałości o zdrowie. Akcja skierowana jest do środowiska strażaków, którzy są jedną z najbardziej narażonych grup zawodowych na występowanie chorób nowotworowych. Wynika to z faktu, że substancje wytwarzane w czasie pożarów mają silne działanie rakotwórcze. Podmiotem realizującym kampanię jest Instytut Strategii i Rozwoju, agencja specjalizująca się w kampaniach społecznych i edukacyjnych.

Kluczową grupą docelową kampanii są strażacy z ochotniczej oraz zawodowej służby pożarniczej. Często wydaje nam się, że strażacy to okazy zdrowia – sprawni fizycznie, aktywni, odporni. Tymczasem, okazuje się, że pod przykrywką codziennych obowiązków i aktywnej działalności na rzecz bezpieczeństwa innych, zapominają oni o własnym zdrowiu. Celem kampanii jest zwiększenie świadomości z zakresu profilaktyki przeciwnowotworowej, zbudowanie wiedzy i zdrowych nawyków wykonywania regularnych badań. Choroby nowotworowe stanowią aktualnie jedną z najczęstszych przyczyn zgonów na całym świecie. W Polsce, zajmują one drugą pozycję, zaraz za chorobami serca i układu krążenia. Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, iż w ostatnich 30 latach, zachorowalność na raka piersi wśród kobiet zwiększyła się blisko dwukrotnie. Rak prostaty, po nowotworze płuc, to z kolei najczęściej diagnozowany nowotwór u mężczyzn. Zgodnie z niepokojącymi prognozami, choroby nowotworowe staną się już w 2025 roku najczęstszą przyczyną śmierci Polaków. Zwiększanie poziomu edukacji i świadomości społecznej w zakresie profilaktyki i dbałości o zdrowie jest zatem niezbędne. Konieczne jest wdrożenie najwyższych standardów profilaktyki zarówno pierwotnej, czyli edukacji i podnoszenia prozdrowotnej świadomości społecznej, jak i wtórnej – profilaktycznych badań przesiewowych, innowacyjnej diagnostyki.

W osiągnięciu tego celu ma pomóc kampania „Mundur nie zbroja”. Straż pożarna, każdego dnia walczy z dymem, ogniem i śmiercią, ratując życia znajdujących się w zagrożeniu mieszkańców. Niebezpieczna praca i jej ryzykowny charakter narażają strażaków na rozwój choroby nowotworowej. Codzienne zaabsorbowanie pracą przekłada się często na przykładanie małej uwagi do badań przesiewowych, które mogą uratować ludzkie życie tak samo, jak sprawnie przeprowadzona akcja ratunkowa. Strażacy zmagają się z żywiołami, wykazując się odwagą, bohaterstwem i bezinteresownością. Dotyczy to kilkudziesięciu tysięcy strażaków zawodowych i kilkuset tysięcy strażaków-ochotników. Niestety, wykonywanie tej służby wiąże się z szeregiem zagrożeń. Ostatnio, na całym świecie zauważany jest alarmujący trend zachorowań strażaków na szczególne rodzaje nowotworów. Substancje występujące podczas pożarów, głównie ze względu na powszechne stosowanie materiałów syntetycznych, mają coraz silniejsze działanie rakotwórcze. Kampanie edukacyjne, takie jak "Mundur nie zbroja", są szalenie ważne. Z jednej strony uświadamiają o zagrożeniach, z drugiej podpowiadają, jak działać, by zapobiegać, wcześnie wykrywać, a wreszcie leczyć nowotwory lub wspierać osoby bliskie w walce z nimi – wyjaśnia Szymon Kokot-Góra, strażak zawodowy i ochotnik, założyciel eksperckiej grupy instruktorów gaszenia pożarów wewnętrznych cfbt.pl, jeden z Partnerów Kampanii. Na raka może zachorować każdy, pomimo błędnego często przekonania społecznego, iż za chorobę nowotworową odpowiedzialne są wyłącznie geny. Około 70 procent zachorowań jest efektem prowadzenia niezdrowego stylu życia oraz niebezpiecznych czynników środowiskowych. W wyniku prowadzonych na całym świecie badań, potwierdzono, że ryzyko nowotworów wśród strażaków jest znacznie większe niż u przeciętnego mieszkańca. Głęboko wierzę, że dzięki naszej kampanii poszerzymy świadomość przedstawicieli służb mundurowych w kwestii zapobiegania chorobom, a to, mam nadzieję, doprowadzi do zwiększenia liczby wczesnych wykryć nowotworów w tej grupie zawodowej, jak również zmniejszenia liczby zachorowań na nowotwory w naszym kraju. W ramach kampanii powstanie specjalna, dedykowana projektowi strona internetowa - mundurniezbroja.pl. Przeprowadzone zostaną warsztaty edukacyjne dla strażaków i ich bliskich z zakresu profilaktyki onkologicznej - „Profilaktyka Zdrowia Strażaków”. Podczas spotkań, chcemy poruszyć tak istotne kwestie jak: zapobieganie chorobom cywilizacyjnym, nowoczesne metody leczenia onkologicznego, sposoby dbałości oraz wypracowywania zdrowych nawyków żywieniowych, budujących świadomość prozdrowotną. Służby mundurowe będą miały możliwość przyswojenia cennych wskazówek, mających na celu ochronę oraz wspieranie najbliższych osób zmagających się z chorobą – zaznacza Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej. Działania edukacyjne pełnią bardzo ważną rolę w kształtowaniu postaw prozdrowotnych. W gronie wiarygodnych i doświadczonych Partnerów Kampanii, będziemy realizować przyjęty harmonogram, komunikację medialną oraz dedykowane strażakom spotkania edukacyjne – dodaje Agnieszka Jadczyszyn z Instytutu Strategii i Rozwoju, Partnera Kampanii „Mundur nie zbroja”.

***

W kampanię zaangażowali się: Fundacja OnkoCafe-Razem Lepiej – organizacja pacjencka działająca w obszarze edukacji wśród pacjentów i ich najbliższych; CFBT – podmiot, którego celem jest propagowanie rozwiązań ograniczających choroby zawodowe wśród strażaków; Droga Ratownika – podmiot, angażujący się w przedsięwzięcia dotyczące edukacji, rozwoju i krzewienia dobrych nawyków, w tym. profilaktyki nowotworowej wśród strażaków; portal branżowy o tematyce zdrowotnej Medexpress oraz Głos Pacjenta Onkologicznego jako patroni medialni Kampanii. Partnerem strategicznym jest firma TMS, dystrybutor sprzętu medycznego, specjalizującego się w radioterapii. Instytut Strategii i Rozwoju, specjalizujący się w realizacji długoterminowych usług z zakresu Public Relations oraz doradztwa strategicznego.

Źródło: Materiały prasowe

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także