Zasadniczy wpływ na ten proces ma personel medyczny, jednak wciąż brakuje narzędzi, dzięki którym moglibyśmy skutecznie zbierać i analizować dane, a następnie wyciągać wnioski z problemów zgłaszanych przez wszystkich interesariuszy systemu.
Kontrola jakości i system „no fault”
Zdarzenia z udziałem pacjentów obniżają zaufanie do personelu medycznego, szczególnie jeśli nie są monitorowane i wyjaśniane na bieżąco. Dlatego tak ważne jest wypracowanie i przedłożenie propozycji założeń legislacyjnych modelu odszkodowawczego, wpisującego się w koncepcję „no-fault”. System odszkodowawczy zbudowany w oparciu o tę koncepcję jest tylko jednym z elementów systemu opieki zdrowotnej, skupionym na analizie zgłoszeń zdarzeń niepożądanych. Wraz z odpowiednimi rozwiązaniami, powiązanymi z jakością, stanowi całość rozwiązań wzmacniających bezpieczeństwo pacjenta.
Pierwszy krok w tym kierunku – jak podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec – został już zrobiony. „Fundusz kompensacyjny, czyli wzięcie odpowiedzialności przez państwo za system szczepień i ewentualne konsekwencje zdrowotne wynikające z zaszczepienia się – jest wyraźnym sygnałem, że zmierzamy w tym obszarze w dobrym kierunku” – podkreślał RPP.
Potrzebna jest spójna strategia w obszarze bezpieczeństwa pacjenta, w której wyznaczone zostaną szczegółowe cele, kierunki działań, zadania i mierniki jej realizacji. Pracy wymaga także ustawa o systemie jakości i bezpieczeństwa pacjenta, która wciąż czeka na dalsze procedowanie. Należy również zastanowić się nad obowiązkowym powołaniem pełnomocników do spraw bezpieczeństwa w podmiotach całodobowych.
Prawa pacjenta priorytetem
Prawa pacjenta są także realizowane poprzez sprawnie działającą instytucję Rzecznika Praw Pacjenta. W jego kompetencjach pozostaje m.in. prowadzenie postępowań w sprawach indywidualnych oraz postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, w szczególności, w zakresie przestrzegania prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i należytą starannością.
Niezwykle istotnym aspektem jest także edukacja i promowanie kultury bezpieczeństwa w podmiotach leczniczych, szkoleń zawodowych w organach samorządu i w ramach nauczania na uczelniach medycznych.
Kluczowa jest więc rola zarządzających podmiotami leczniczymi w adaptowaniu nowych rozwiązań, które doprowadzą do zmniejszenia ryzyka występowania błędów medycznych, poprawy jakości świadczeń i zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta przy efektywnym korzystaniu z nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Źródło: Biuro Rzecznika Praw Pacjenta