Brak kontaktu telefonicznego z placówką medyczną, brak możliwości umówienia się na wizytę w tym samym dniu czy odmowa zapisania do lekarza. – To najczęstsze skargi, które do nas wpływają – informuje Agnieszka Białas-Sitarska, rzecznik Świętokrzyskiego Oddziału NFZ w Kielcach.
– Cieszy nas fakt, że liczba skarg z roku na rok maleje. Jednak wciąż docierają do nas sygnały dotyczące nieprawidłowości w placówkach medycznych – mówi Agnieszka Białas-Sitarska i przypomina, w jakich sytuacjach pacjent ma prawo do złożenia skargi do NFZ.
Może to zrobić, jeśli:
- odmówiono mu zapisania się do lekarza
- odmówiono mu wykonania świadczenia
- kazano mu zapłacić za świadczenie, które powinno być wykonane w ramach ubezpieczenia (bezpłatnie dla pacjenta)
- ma trudności z zapisaniem się do lekarza, np. zapisy możliwe są tylko osobiście lub w wyznaczone dni
- lekarz nie przyjmuje pacjentów w godzinach, w których powinien
- otrzymał receptę bez refundacji, która mu przysługuje.
Skargę na placówkę, która ma umowę z NFZ, można złożyć w oddziale wojewódzkim NFZ lub centrali NFZ w Warszawie.
Jak złożyć skargę?
- pisemnie
- przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą w ramach Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP)
- za pomocą poczty elektronicznej
- ustnie (w danej placówce, do protokołu).
Co powinna zawierać skarga?
- dane skarżącego (imię, nazwisko, adres)
- dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy
- precyzyjny opis zdarzenia
- jeżeli skarga jest składana w imieniu osoby trzeciej – pisemne upoważnienie.