- Myślę, że to bardzo ważne, aby pacjenci byli „uzbrojeni” w wiedzę, która pozwoliłaby im odgrywać ważną rolę w procesie terapeutycznym. Ta wiedza pomaga również wzmocnić skuteczność profilaktyki zdrowotnej, co dla pacjentów np. onkologicznych jest podstawą w dbaniu o swoja przyszłość. Obecny stan nauki pozwala stwierdzić, że połowie zachorowań na nowotwory można zapobiec, ale niestety wciąż musimy mierzyć się z tym, że wiele osób nie wie, jakie podjąć działania, żeby uniknąć takich chorób. To niezwykle istotne, żeby trafiać do ludzi z informacją zarówno o czynnikach ryzyka, jak i o możliwościach współczesnej medycyny, która pozwala na wczesne wykrywanie takich chorób, jak nowotwory.
National Cancer Institute przeprowadził badania, które dotyczą tego, jak możemy lepiej komunikować się z pacjentami, jak poprawić efektywność naszego instytutu w dziedzinie edukacji i prewencji. Osoby z chorobami przewlekłymi docierają do różnych źródeł informacji, ale to w większości przypadków nie są wiarygodne źródła. Dlatego też komunikację z pacjentami chcemy zacząć od tego, by pokazać, jak odróżnić informacje prawdziwe i rzeczowe od tych, które mogą tylko zaszkodzić. Mamy też świadomość tego, że lekarze, pracownicy służby zdrowia nie wykorzystują okazji do tego, by edukować pacjentów o ryzyku wystąpienia nowotworu i tego, co robić, by się przed tym ustrzec.
Partnerska komunikacja z pacjentem może w znaczący sposób wpłynąć na pozytywne postawy prozdrowotne pacjentów. Widzimy też, ilu pacjentów wciąż wierzy w stereotypowe podejście do leczenia i sądzi, że nowotwór to wyrok, to choroba, z którą się nie wygra. Tymczasem wiele nowotworów można leczyć i jest niezwykle ważne, aby ta informacja trafiała do pacjentów.
Za szczególne wsparcie II Międzynarodowego Kongresu Patient Empowerment organizatorzy dziękują National Cancer Institute.
Bezpłatna rejestracja na wydarzenie: www.komunikacjazdrowotna.pl