Tylko połowa pacjentów jest dobrze wyedukowana przed operacją stomii. Zmienić podejście do stomii ma kampania „StomaLife. Odkryj stomię”.
Kampania skierowana jest do pacjentów, opinii publicznej i personelu medycznego. Przede wszystkim ma stawiać na edukację. Zdaniem lekarzy i pacjentów jakość życia ze stomią jest do zaakceptowania i właśnie to chcą pokazywać pomysłodawcy kampanii. Tymczasem z badań „Personel medyczny o komforcie życia stomików" wynika, że 87 proc. chorych odczuwa lęk przed stomią.
Chirurg prof. Krzysztof Bielecki tłumaczy, że stomia może być czasowa i ostateczna. Głównie takie operacje są przeprowadzane u osób z rakiem jelita grubego, pacjentów chorujących na przewlekłe zapalenie jelit czy chorobę Leśniewskiego-Crohna. Kampania ma zmienić stereotyp dotyczący życia ze stomią. Podstawą jest tutaj edukacja. Tymczasem 1 na 10 osób przed operacją w ogóle nie jest informowana, jaki zabieg ich czeka i czym jest stomia.
Pacjentka Hanna Hybicka podkreśla, że jest dowodem na to, że ze stomią się żyje. Miała nowotwór, a dzięki stomii ma drugie życie. – Jestem przykładem, że życie ze stomią nie jest końcem świata. Cały czas można być aktywnym i staram się to pokazywać. Stwierdzenie, że rak to wyrok śmierci, jest stereotypem. (...) Moje życie po wyłonieniu stomii nie zmieniło się aż tak bardzo. Oczywiście z niektórych rzeczy musiałam zrezygnować. (…) Ale też odnalazłam pasję, tańczę taniec latynoamerykański – mówi Hanna Hybicka, która jest wolontariuszem i sekretarzem mazowieckiego oddziału POLiLko, gdzie pomaga innym stomikom.
Podobną historię na temat stomii przedstawia pan Arkadiusz, który ze względu na stereotypy na temat stomii, nie chciał ujawniać swojego nazwiska. Jest tenorem, obecnie śpiewa w chórach w Otwocku, prowadzi dodatkowo działalność gospodarczą. Jego zdaniem stomia to normalne życie.