Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Reklama Sudafedu wstrzymana

MedExpress Team

Katarzyna Wróblewska

Opublikowano 8 kwietnia 2015 09:55

Reklama Sudafedu wstrzymana - Obrazek nagłówka
GIF nakazuje wstrzymanie reklamy popularnego leku na katar. Dlaczego?

147269004

GIF nakazuje wstrzymanie reklamy popularnego leku na katar. Dlaczego?

Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazuje spółce Johnson & Johnson Poland natychmiastowe zaprzestanie niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy (spotu) produktu leczniczego Sudafed, zawierającej m.in. sformułowanie „… stan przeziębionej głowy”.

Zdaniem Głównego Inspektora Farmaceutycznego reklama może naruszać przepisy w zakresie reklamy produktów leczniczych.

Hasła „Zablokowany nos i zatoki? Ociężała głowa? – Tak. To stan przeziębionej głowy” oraz „Sudafed – Szybka ulga dla przeziębionej głowy” wzbudziły wątpliwości co do zgodności z artykuł 53, ust.1 ustawy Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie oraz informować o racjonalnym stosowaniu; oraz art. 56 pkt. 2 ustawy zabraniającego prowadzenia reklamy produktu leczniczego zawierającej informacje niezgodne z zatwierdzoną Charakterystyką Produktu Leczniczego.

Zdaniem GIF odbiorca reklamy produktu Sudafed otrzymuje przekaz, zgodnie z którym Sydafed jest wskazany do leczenia m.in. „przeziębionej głowy”. Tymczasem taka jednostka chorobowa nie jest opisana w literaturze medycznej. Należy ponadto podkreślić, że zgodnie z zapisem w pkt. 4.2. Charakterystyki Produktu Leczniczego – Wskazania do stosowania, lek stosuje się w objawowym leczeniu zapalenia błony śluzowej nosa i zator przynosowych (katar, zatkany nos) w przebiegu przeziębienia, grypy, alergicznego zapalenia błony śluzowej nosa”.

Pełnomocnik spółki Johnson & Johnson w piśmie skierowanym go GIF nie zgodził się z zastrzeżeniami. Podkreślił, że pojęcie „stan przeziębionej głowy” zostało wprowadzono do treści reklamy, aby zobrazować pacjentowi możliwość skorzystania z produktu, w sytuacji w której przeziębienie dotyka głowy i górnych dróg oddechowych. Pojęcie to ma się odnosić w sposób metaforyczny do objawów przeziębienia obejmujących zatoki i nos. Powoływał się też na istniejące w Wielkiej Brytanii określenie „headcold” , które funkcjonuje także w zagranicznej literaturze medycznej.

Wskazania:

Objawowe leczenie nieżytu nosa i zatok przynosowych (katar, zatkany nos) w przebiegu: przeziębienia, grypy, alergii.

Źródło: gif.gov.pl

Czytaj także: Ile Ministerstwo Zdrowia wydało w 2014 r. na PR i reklamę?

 

 

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także