Według opublikowanych danych, na rok szkolny 2024/25 w Polsce brakuje 23,90% psychologów szkolnych (dane zostały zebrane z gmin, miast i powiatów w trybie dostępu do informacji publicznej). To oznacza, że w szkołach w całym kraju nadal brakuje 2306,31 etatów psychologicznych, choć obecnie obsadzonych jest 7344,25 etatów. W porównaniu z ubiegłym rokiem jest to poprawa o 3 punkty procentowe, co wskazuje na pewien postęp w zatrudnieniu psychologów w szkołach.
Największy problem z brakiem psychologów szkolnych występuje w 308 gminach, które zadeklarowały, że nie mają ani jednego obsadzonego etatu. Choć liczba ta zmalała o ponad jedną trzecią w stosunku do zeszłego roku, wciąż stanowi istotne wyzwanie.
Punkty krytyczne na mapie Polski
Fundacja GrowSPACE stworzyła mapę punktów krytycznych, czyli gmin, które nie mają żadnego psychologa szkolnego. Najwięcej takich miejsc znajduje się w województwach podkarpackim, łódzkim i zachodniopomorskim. Warto jednak zauważyć, że w porównaniu z zeszłym rokiem liczba takich gmin zmniejszyła się z 450 do 308, co jest rekordowym spadkiem.
Dominik Kuc, członek zarządu Fundacji GrowSPACE, podkreśla znaczenie tych zmian: „Cieszymy się, że dane pokazują spadek, ponieważ daje to nadzieję na długoterminową poprawę. W mniejszych miastach i miejscowościach dużą rolę mogły odegrać podwyżki, które objęły nauczycieli i nauczycielki specjalistów i specjalistki. To mogło częściowo zahamować odpływ psychologów i psycholożek do rynku prywatnego oraz do większych miast”.
Wciąż wiele do zrobienia
Mimo zauważalnej poprawy, sytuacja wciąż wymaga wielu działań. Aleksandra Stube, psycholożka i szefowa zespołu ds. wsparcia psychicznego w Fundacji GrowSPACE, zwraca uwagę na konieczność wprowadzenia systemowych zmian: „Wsparcie psychologa szkolnego jest kluczowym elementem ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Każde dziecko zasługuje na wsparcie i pomoc i żadne z nich nie może być krzywdzone przez wieloletnie zaniedbania systemowe”.
Stube podkreśla również, że psycholog szkolny jest często jedyną możliwością kontaktu ze specjalistą dla dzieci, których rodzice nie zgadzają się na wizytę poza szkołą. W związku z tym, regulacja zawodu psychologa i wprowadzenie standardów zatrudnienia w szkołach są kluczowe, aby dalej walczyć z punktami krytycznymi na mapie Polski i zapewnić adekwatną pomoc dla młodzieży.
Choć sytuacja związana z wakatami psychologów szkolnych w Polsce poprawia się, wciąż jest wiele do zrobienia. Konieczne są dalsze działania systemowe, takie jak regulacja zawodu psychologa oraz wprowadzenie standardów zatrudnienia, aby zapewnić wszystkim uczniom równy dostęp do wsparcia psychicznego. Fundacja GrowSPACE apeluje o kontynuację działań na rzecz poprawy sytuacji, aby w przyszłości każdy uczeń w Polsce mógł liczyć na profesjonalną pomoc psychologiczną w swojej szkole.
Źródło: GrowSPACE