Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Rusza II edycja kampanii „Nie Miej Tego Gdzieś”- "Bliżej Pacjenta, czyli wsparcie w chorobie"

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 25 marca 2022 09:48

Rusza II edycja kampanii „Nie Miej Tego Gdzieś”- "Bliżej Pacjenta, czyli wsparcie w chorobie" - Obrazek nagłówka
Rusza kolejna edycja kampanii „Nie Miej Tego Gdzieś”, której celem jest podnoszenie świadomości Polaków na temat raka jelita grubego, organizowanej przez Fundację EuropaColon Polska. W pierwszej edycji nacisk kładliśmy przede wszystkim na profilaktykę. W tym roku chcemy być bliżej pacjenta u którego już rozpoznano raka jelita grubego. - wyjaśnia Iga Rawicka, Prezes Fundacji EuropaColon Polska.

W ramach naszych kampanijnych działań kontynuujemy edukację na temat zapobiegania rakowi jelita grubego poprzez znajomość czynników ryzyka i objawów, których nie należy ignorować. Zachęcamy do zgłoszenia się na badanie przesiewowe w kierunku raka jelita grubego po 50. roku życia, ponieważ wczesne wykrycie daje szanse na całkowite wyleczenie. A w trakcie drugiej edycji towarzyszymy pacjentowi z rakiem jelita grubego i wspieramy go w kolejnych etapach choroby. - dodaje Rawicka.

W Polsce od czerwca 2021 roku powstają kolejne Centra Kompetencji Raka Jelita Grubego czyli tzw. Colorectal Cancer Unity. Każdy szpital musi spełnić wiele warunków, by móc podpisać kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Niezbędna jest np. odpowiednio wyposażona pracownia tomografii, rezonansu oraz pracownia endoskopowa. Szpital powinien wykazać się wymaganą liczbą badań endoskopowych i operacji raka jelita grubego, a w zespole multidyscyplinarnym mają znaleźć się m. in. onkolodzy, chirurdzy onkologiczni, radioterapeuta, patomorfolog, ale również psycholog, fizjoterapeuta, dietetyk i zespół pielęgniarek onkologicznych. Ale przede wszystkim nad kolejnymi krokami pacjenta od momentu przyjęcia go do szpitala aż po kontrolę po leczeniu ma odpowiadać koordynator, którego rolą jest także ułatwienie przepływu informacji między lekarzem a pacjentem
i nadzór nad kompleksowym planem leczenia. Takie wymagania spełnia Białostockie Centrum Onkologii i Dolnośląskie Centrum Onkologii, Pulmunologii i Hematologii, z którymi Fundacja EuropaColon Polska współpracuje już od kilku lat. Co więcej DCOPiH jako pierwszy szpital w Polsce i drugi w Europie uzyskało międzynarodową certyfikację iPAAC dla Centrum Leczenia Raka Jelita Grubego. O procesie certyfikacji opowiada lek. Aleksandra Sztuder w specjalnie przygotowanych w ramach kampanii „Nie miej tego gdzieś” materiałach wideo, również z udziałem wielu innych specjalistów z DCOPiH i BCO, prezentujących ważne zagadnienia dla pacjenta z rakiem jelita grubego. Wszystkie te nagrania i materiały edukacyjne można obejrzeć na stronie internetowej http://niemiejtegogdzies.pl/, na którą może przenieść nas dedykowany kod QR umieszczony na specjalnych wyświetlaczach ledowych na terenie obu ośrodków onkologicznych. W trakcie kampanii interaktywne wyświetlacze będą dostępne w kolejnych Colorectal Cancer Unity w Polsce, m. in. w Kielcach, Krakowie i Łodzi.


W materiałach przygotowanych dla pacjentów podczas kampanii członkowie zespołu wielodyscyplinarnego wyjaśniają m. in. czym jest współczesna radioterapia, a zwłaszcza radioterapia stereotaktyczna, stosowana w przypadku pojawienia się guzów przerzutowych lub o operacji TATME (skrót od: Transanal Total Mesorectal Excision czyli laparoskopowa operacja przezodbytniczego całkowitego wycięcia odbytnicy), innowacyjnym zabiegu pozwalającym uratować zwieracz odbytnicy u pacjentów z nisko położonymi guzami odbytnicy.


Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego rehabilitacja jest ważna w procesie rekonwalescencji i dlaczego warto jak najszybciej wstać po operacji, a pielęgniarka stomijna obala mity na temat stomii.

Prof. Adam Maciejczyk, Dyrektor Dolnośląskiego Centrum Onkologii, Pulmunologii i Hematologii uważa, że „Centra Kompetencji Raka Jelita Grubego zapewniają dużo wyższą jakość leczenia tego nowotworu.” Prof. Marek Bębenek, kierownik Colorectal Cancer Unit w DCOPiH potwierdza, że ”Skupienie się na jednym narządzie daje zdecydowane lepsze efekty, dzięki temu zespół jest bardzo doświadczony.” Zaś dr n med. Kamil Safiejko, chirurg onkolog z Białostockiego Centrum Onkologii potwierdza, że ”Każdy pacjent zostanie objęty kompleksową opieką, dzięki czemu nie czuje się zagubiony.” Temu również ma służyć wprowadzenie do zespołu multidyscyplinarnego koordynatora, który prowadzi pacjenta na każdym etapie leczenia.


Wszystkie powyższe działania w trakcie całego procesu leczenia pacjenta z rakiem jelita spowodowały, że podnosi się jakość opieki nad chorymi, zespoły wielodyscyplinarne są bardziej doświadczone, a co za tym idzie bardziej skuteczne. Tylko w tych dwóch ośrodkach onkologicznych jest przyjmowanych w sumie niemal 1000 pacjentów, z czego ponad połowa jest operowanych . A to już są statystyki na poziomie międzynarodowym. – ocenia Iga Rawicka z Fundacji EuropaColon Polska.


Więcej szczegółów na temat samej kampanii i materiały edukacyjne można również znaleźć na dedykowanej podstronie Fundacji EuropaColon Polska TU

Partnerem Kampanii jest firma Pierre Fabre Medicament.
Patronat nad kampanią objęły: Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Chirurgii Onkologicznej, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej oraz Konsultant Krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej. Patronat medialny udzieliły: Poradnik Zdrowia, Medexpress, Służba Zdrowia, Rynek Zdrowia, mZdrowie, Co w Zdrowiu, ISBZdrowie, MedKurier i Zwrotnik Raka.

- - -
Rak jelita grubego to jedyny nowotwór układu pokarmowego, któremu można zapobiec. Łatwo się go diagnozuje, poddając się kolonoskopii lub wykonując test na krew utajoną w kale. Rak jelita grubego wcześnie wykryty daje niemal 90% pewność wyleczenia. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat liczba chorych na raka jelita grubego wzrośnie do ok. 27 000. Aktualnie mamy 19 000 nowych przypadków rocznie, w tym 12 000 zgonów, ponieważ w Polsce rak jelita grubego wykrywany jest zbyt późno - często w III lub IV stadium choroby, co stanowi ponad 65% nowo zdiagnozowanych przypadków.

W marcu trwa Europejski Miesiąc Świadomości Raka Jelita Grubego.
Kampania „Nie miej tego gdzieś. Wszystko o raku jelita grubego.” potrwa do końca roku.

Źródło: Informacja prasowa

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także