Rzecznik swoją decyzję podjął na podstawie przeprowadzonego w ubiegłym roku postępowania i zgromadzonego materiału dowodowego, w tym opinii konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie ortodoncji dla województwa mazowieckiego. Uchybienia w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych dotyczyły również braku zapewnienia wystarczającej opieki lekarzy dentystów i innych specjalistów, zarówno na etapie kwalifikacji, jak i nadzoru nad leczeniem. Wynikało to z tego, że podmiot leczniczy zatrudniał jedynie dwóch lekarzy dentystów, którzy zajmowali się kilkunastoma tysiącami pacjentów. Proces tej opieki zasadniczo był realizowany zdalnie, za pośrednictwem aplikacji telefonicznej, co – według pozyskanej opinii – nawet przy wsparciu gabinetów partnerskich, nie może gwarantować właściwej opieki.
Diagnostyka oraz leczenie wad zgryzu prowadzone były w sposób naruszający zasady ostrożnej i właściwej kwalifikacji do prowadzenia tej terapii oraz nadzoru nad procesem leczenia. W ocenie Rzecznika Praw Pacjenta takie postępowanie było szczególnie niebezpieczne dla pacjentów i naruszało zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością (art. 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta).
Podmiot leczniczy zaskarżył decyzję Rzecznika Praw Pacjenta do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który w dniu 11 lutego 2025 r. (V SA/Wa 1372/24) oddalił skargę i utrzymał w mocy decyzję Rzecznika. Sąd podkreślił konieczność udzielania świadczeń zdrowotnych z należytą starannością oraz, że zastosowanie nowych technologii ma służyć realizacji praw pacjenta, a nie je naruszać. Sąd potwierdził również stwierdzone w toku postępowania braki w prowadzonej przez podmiot leczniczy dokumentacji medycznej, tj. jej szczątkowość, lakoniczność, a w szczególności, iż nie zawierała ona istotnych informacji dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych.
źródło: Biuro RPP