Z danych WHO wynika, że w 2019 roku depresję miało około 280 milionów ludzi na świecie, w tym 23 miliony dzieci i młodzieży. Od 8% do 20% nastolatków i około 2% młodszych uczniów zmagają się z depresją. Do 18. roku życia nawet 20% nastolatków może doświadczyć epizodu depresyjnego.
Badania przeprowadzone na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego objęły 2626 nauczycieli z Polski, Czech i Słowacji. Nauczyciele, aby mogli skutecznie pomagać uczniom, potrzebują wsparcia w postaci wiedzy, współpracy z innymi specjalistami oraz zrozumienia ograniczonej roli nauczyciela w procesie zdrowienia ucznia.
Nauczyciele najczęściej czerpali wiedzę o depresji z Internetu (77% w Polsce, 63% w Czechach, 61% na Słowacji). W Polsce 57% nauczycieli dokształcało się podczas szkoleń. Większość: w Polsce (58%) i Czechach (62%) uważa, że ma wystarczającą wiedzę na temat pracy z uczniami z depresją, natomiast na Słowacji tylko 36% nauczycieli miało takie poczucie.
Nauczyciele w Polsce szukali wsparcia u szkolnych psychologów (53%) i pedagogów (62%). W pracy z uczniami w kryzysie psychicznym nauczyciele napotykają na trudności, takie jak obciążenie psychiczne, brak kompetencji, wsparcia specjalistów oraz trudności w współpracy z rodzicami. Podkreślano także, że nadmiar obowiązków administracyjnych utrudnia pełne wsparcie uczniów.
Projekt Heads Up, skoncentrowany na praktycznych działaniach w szkołach, przygotowuje poradnik dla nauczycieli oraz oferuje porady dla uczniów, jak wspierać swoje dobre samopoczucie.
Źródło: Fundacja Instytutu Matki i Dziecka