Żyjemy w światach równoległych. W rzeczywistości kreowanej w sali konferencyjnej Ministerstwa Zdrowia świat jawi się w jasnych, coraz jaśniejszych, barwach. W systemie jest ponad 160 mld zł, gdy osiem lat temu było ich zaledwie 70 miliardów. – Podwoiliśmy wydatki na zdrowie – przekonuje Adam Niedzielski, skądinąd doktor nauk ekonomicznych. W tej rzeczywistości możliwe jest zwiększenie „dodatkowych pieniędzy” w systemie o miliard złotych w ciągu trzech dni – 22 maja minister w trakcie posiedzenia prezydium Zespołu Trójstronnego ds. Ochrony Zdrowia mówi o 14 mld zł, by 25 maja podbić stawkę do 15 mld zł. W tej rzeczywistości możliwe jest też przedstawianie wyliczeń „dodatkowych pieniędzy” opiewających na 7–7,5 mld zł do końca 2023 roku, podczas gdy nowelizacja planu finansowego NFZ, opiniowana przez komisje sejmowe, wskazuje, że dodatkowe przychody ze składek zdrowotnych oraz odsetek z lokat bankowych wyniosą w tym roku 4,8 mld zł.
Przede wszystkim jednak możliwe jest mówienie o „dodatkowych pieniądzach”, gdy tymczasem dodatkowych pieniędzy w systemie nie ma i nie będzie, bo dzielone są wyłącznie pieniądze ze składek zdrowotnych. W dodatku dynamika spływu owych dodatkowych składek jest niższa, niż w poprzednich latach – dają się we znaki perturbacje w gospodarce. Eksperci z Federacji Przedsiębiorców Polskich oceniają, że przewidziany w obecnej nowelizacji planu finansowego dodatkowy spływ składki wyczerpuje tegoroczne możliwości i żadnych ponad ten plan przychodów do końca roku nie możemy się spodziewać. Jednocześnie, jak podkreślają, aby zrealizować obietnice ministra co do przekazania podmiotom leczniczym pieniędzy na sfinansowanie rosnących kosztów, NFZ prawdopodobnie będzie zmuszony wyzerować całość swoich rezerw finansowych, chyba że pojawi się – co będzie wiadomo lada moment – jakaś nadwyżka za 2022 rok. Nadwyżka, wynikająca z niedowykonań.
Rzeczywistość widziana z ul. Miodowej to jedno, realny świat – drugie. W tym świecie, jak przypomina Łukasz Kozłowski, główny ekonomista FPP, wzrost pieniędzy w systemie ochrony zdrowia ma wymiar niemal wyłącznie nominalny. Co więcej, o ile nowelizacja planu finansowego Funduszu pokazuje przyrost składek (niewielki, o ok. 3 proc.), o tyle analiza wszystkich wskaźników makroekonomicznych pokazuje, że odsetek wydatków na zdrowie względem PKB się obniży. Realny – z zakładanych jeszcze niedawno 5,11 proc. do 5,07 proc. (PKB rośnie szybciej niż pieniądze w zdrowiu). Ten liczony względem PKB sprzed dwóch lat również będzie niższy (choć i tak oscylować będzie wokół 6,5 proc.). Ale problemem nie jest ten rok, ale kolejny: do końca maja Ministerstwo Finansów powinno przekazać do resortu zdrowia i NFZ komplet danych potrzebnych do przygotowania planu finansowego na kolejny rok, łącznie z informacją o wysokości dotacji podmiotowej, wynikającej z ustawy 7 proc. PKB na zdrowie. Zgodnie z mapą drogową dojścia w 2027 roku do poziomu 7 proc. PKB (oczywiście liczonego według metodologii N-2) odsetek wydatków na zdrowie powinien wynieść minimum 6,2 proc. PKB. – Aby to było możliwe, konieczna będzie, patrząc na obecnie dostępne wskaźniki makroekonomiczne, dotacja w wysokości ok. 11 mld zł – przekonywał 24 maja ekspert FPP podczas prezentacji najnowszej edycji Monitora Finansowania Ochrony Zdrowia.
(...)
Cały artykuł dostępny jest bezpłatnie TUTAJ.