Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Bez pacjenta nie ma systemu

MedExpress Team

Iwona Schymalla

Opublikowano 5 maja 2017 13:51

Bez pacjenta nie ma systemu - Obrazek nagłówka
Fot. K. Rainka
Dr Robert W. Carlson, szef National Comprehensive Cancer Network, w rozmowie z Iwoną Schymallą mówi o ochronie zdrowia skoncentrowanej na pacjencie.

Dlaczego ochrona zdrowia skoncentrowana na pacjencie powinna być ważna dla wszystkich interesariuszy systemu, w tym rządzących i przemysłu farmaceutycznego? Czy taka strategia ma wpływ na rozwój i innowacyjność medycyny?

Pacjent to najważniejszy uczestnik systemu opieki zdrowotnej. Bez niego system i wszelkie jego powiązania – administracyjne i gospodarcze - nie istniałyby. Zatem uznanie pacjenta za centrum tej struktury jest kluczowe. Umożliwienie chorym pełnego uczestnictwa w systemie korzystnie wpływa na wszystkie pozostałe składowe tej powiązanej struktury. Upodmiotowiony pacjent ma pozytywny wpływ na kształtowanie polityki rządu, oddziałuje też stymulująco na postęp badań naukowych i działania przemysłu. Korzyści ostatecznie rzutują się na całe społeczeństwo.
 
Czy na podstawie własnych doświadczeń mógłby Pan powiedzieć, na czym polegają główne trudności w budowaniu skoncentrowanego na pacjencie system i sposobu myślenia?

Moim zdaniem, do pokonania są dwie zasadnicze przeszkody. System opieki zdrowotnej nie był tworzony z myślą o koncentracji na pacjencie, dlatego pierwszym krokiem jest zrozumienie i uznanie, że pacjent powinien znajdować się na pierwszym miejscu. System musi nauczyć się wsłuchiwać w potrzeby pacjenta. Z drugiej strony trudność stanowi wciąż niepewność samych pacjentów co do procesu upodmiotowienia się. Wynika to z historii relacji lekarz - pacjent, w której zawsze do tej pory to lekarz miał „władzę” i podejmował decyzje. 
 
Co poradziłby Pan propagatorom partnerskiego modelu komunikacji lekarza i pacjenta w Polsce?

Po pierwsze, musimy zdać sobie sprawę z tego, jak ważne jest dla nas umocnienie pozycji pacjenta w procesie leczniczym. Kiedy już oswoimy się z tą myślą, musimy wziąć odpowiedzialność za edukację pacjentów, podjęcie z nimi dialogu i za budowanie w nich poczucia bezpieczeństwa. Pacjenci sami wówczas zaczną uważać się za pełnoprawnych uczestników i decydentów w procesie leczniczym. 
 

 

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także

w-pigulce-0911
W pigułce

Skrót wiadomości Medexpressu - 9.11.2022 r.

9 listopada 2022
Zrzut-ekranu-2022-11-16-o-122327

21 lat Światowego Dnia POCHP

16 listopada 2022
w-pigulce-1412
14 grudnia 2022
w-pigulce-0302
3 lutego 2023
w-pigulce-1702
17 lutego 2023
w-pigulce-0303
3 marca 2023
w-pigulce-0703
7 marca 2023