Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Farmaceuta może wesprzeć lekarza i pielęgniarkę

MedExpress Team

Iwona Schymalla

Opublikowano 11 kwietnia 2016 10:15

Farmaceuta może wesprzeć lekarza i pielęgniarkę - Obrazek nagłówka
Fot. MedExpress TV
- Farmaceuta, zadając dwa proste pytania w aptece, może zdiagnozować problemy u co dziesiątego pacjenta - mówi w rozmowie z Iwoną Schymallą Marcin Balcerzak, dyrektor generalny Farenta.

Czym zajmuje się firma Farenta Polska?

Farenta jest firmą szukającą synergii między działaniami farmaceutów i przemysłu farmaceutycznego.

Odpowiedzialne zadanie. Jest to firma globalna. Oddział Farenta Polska jest jednym z oddziałów europejskich.

Tak. Farenta pochodzi z Finlandii. Została założona w 2002 roku przez farmaceutów i dla nich. W tej chwili, w Finlandii, firma zatrudnia ponad 450 osób.

A w Polsce?

W Polsce firma Farenta Polska współpracuje z ponad tysiącem farmaceutów.

W ubiegłym roku Farenta rozpoczęła badanie realizowane w aptekach. W tym roku ukazały się jego wyniki. Czy możemy powiedzieć, jakie cele stawiali sobie Państwo, zaczynając to badanie?

Badania, które prowadzi Farenta, to badania rzeczywistej praktyki medycznej. Nie prowadzimy więc badań eksperymentalnych tylko rzeczywiste np. w jaki sposób ludzie leczą się i na co chorują. Zdecydowaliśmy się prowadzić nasze badania właśnie w aptekach, ponieważ jest to miejsce, do którego prędzej czy później trafia każdy pacjent. Ten który był leczony w szpitalu, jest objęty opieką specjalistyczną, jest leczony ambulatoryjnie, bądź wcale się nie leczy.

Farmaceuta, technik farmaceutyczny może posiąść ogromną wiedzę na temat czy pacjent stosuje się do zaleceń lekarskich.

To jest olbrzymia wiedza, która uzupełnia wiedzę z badań eksperymentalnych i danych administracyjnych. Dane raportowane, parametry oceniane przez pacjentów dopełniają w pełni obraz tego, w jaki sposób chorujemy, jakie jest obciążenie chorobami, zwłaszcza przewlekłymi i jaka jest efektywność leczenia.

Jaka jest metodologia takich badań, jak one przebiegają? Czy to są badania ankietowe?

Scenariusz badania zawsze jest oparty na ankiecie. Jest to wywiad bezpośredni farmaceuty z pacjentem. Farmaceuta zadaje pytania i są to parametry oceniane w ciągu kilku minut przez pacjenta. W tej ocenie wskazane jest, by nie uczestniczył w niej profesjonalista ochrony zdrowia. By pacjent dokonywał sam oceny.

Czy badanie dotyczyło jakiegoś konkretnego obszaru terapeutycznego?

Badanie, które zrealizowaliśmy dotyczyło nadciśnienia tętniczego.

Powiedzmy o najciekawszych wynikach w Pana opinii. Co się okazało po tym badaniu?

Dla nas był to czas próby. Po raz pierwszy, korzystając z naszego zaplecza pokazaliśmy naszym partnerom badanie trwające około 6 tygodni. W jego trakcie zrealizowaliśmy ponad 700 wywiadów z pacjentami. Pacjenci odpowiadali w jaki sposób oceniają skuteczność leczenia, bezpieczeństwo terapii, w jaki sposób przestrzegają terapii oraz na pytania związane z samokontrolą ciśnienia, czyli jakie są ich zwyczaje w dokonywaniu pomiaru ciśnienia.

Co się okazało?

Okazało się, że w czasie trzyminutowej rozmowy farmaceuty z pacjentem można zidentyfikować grupę 15 proc. pacjentów, którzy skarżą się na brak efektywności leczenia. Czyli, farmaceuta zadając dwa proste pytania w aptece, może zdiagnozować problemy co najmniej u dziesiątego pacjenta. To pokazuje, że farmaceuci mają sporo do zrobienia, również w obszarze poszukiwań wsparcia opieki pacjenta.

Z tego co Pan mówi, wynika, że badania są istotne dla pacjentów i lekarzy, przemysłu farmaceutycznego, podejrzewam, że także dla tych, którzy zarządzają ochroną zdrowia, więc mają wpływ na zmiany systemowe. To jest wasz cel, by trafić do tych grup?

Tak. Jesteśmy gotowi podejmować kolejne wyzwania i projekty. Farenta sprawdziła się już na polu badania nadciśnienia tętniczego. Mamy już doświadczenia z podobnego systemu, realizowaliśmy badania w innych obszarach terapeutycznych. System jest uniwersalny – każdy pacjent trafi do apteki. To pozwala nam na podejmowanie kolejnych działań. Natomiast, jeśli chodzi o konkretne korzyści, jakie można odnieść, to nasi farmaceuci, ci z którymi współpracujemy, korzystają przede wszystkim na tym, że mają okazję przekonać się co mogą zyskać dzięki aktywnemu wystąpieniu wobec pacjenta. Oni są w stanie w kilka minut zebrać ogrom informacji i jednocześnie zidentyfikować ich problemy, pomóc jeśli będzie to w ich mocy. Farmaceuci otrzymują pełną wiedzę i ilustrację tego kim są pacjenci. My tymi wynikami dzielimy się z członkami sieci badawczych. Jeśli chodzi o pacjentów, to dzięki tym badaniom możemy dowiedzieć się, w jaki sposób chorują i do jakiej części pacjentów przynależą, bo pacjenci nie są homogenni.

Badania prowadzone przez Farenta Polska moim zdaniem mogą bardzo przyczynić się do poprawy standardów komunikacji pomiędzy pacjentem a farmaceutą. Jak Pan ocenią tę komunikacje i jaką rolę Farenty widzi Pan w jej budowaniu?

Sam jestem farmaceutą i powiem szczerze, że studia nie uczyły mnie proaktywności. Samo prowadzenie badań powoduje, że farmaceuta występuje naprzeciw pacjenta i zadaje mu pytania. Zapytaliśmy farmaceutów, czy mieli problemy z zaproszeniem pacjentów do udziału w badaniach. Odpowiedz brzmiała, że zdecydowanie nie mieli. Większość pacjentów z chęcią zgadzała się na udział w tych badaniach. Dzięki nawiązaniu rozmowy farmaceuta lepiej może zrozumieć pacjenta, zobaczyć, po co przychodzi i to nie tylko w sensie realizacji recepty.

Obecnie trwa niepozbawiona emocji dyskusja związana z opieką farmaceutyczną. Mam wrażenie, że rola Farenta Polska w budowaniu właściwego obrazu farmaceutycznej opieki oraz roli farmaceuty w tym nowym systemie mogłaby być znacząca.

Tak. Farmaceuta jest ważnym ogniwem w organizacji służby zdrowia. Farmaceuta jest dostępnym specjalistą opieki zdrowia. Łatwiej się z nim spotkać niż ze lekarzem. To, że przeciętnie farmaceuta spotyka się dziennie z wielokrotnie większą liczbą pacjentów niż lekarz, to świadczy o ich potencjale. To są ludzie wykształceni, po długich i trudnych studiach, których kompetencje nie powinny być zamykane tylko do dystrybucyjnej roli. Na polu opieki farmaceutycznej, czyli takiego czuwania nad farmakoterapią są po prostu niezastąpieni. Opieka farmaceutyczna jak najbardziej powinna być wdrożona, istnieje już w wielu krajach i bardzo się sprawdziła.

Czy według Pana zmieni się rola farmaceuty w najbliższym czasie?

Moim zdaniem to nieuniknione ze względu na to, że cierpimy na niedobór pielęgniarek i lekarzy. Będziemy potrzebować profesjonalistów opieki zdrowotnej, którzy te braki uzupełnią. Farmaceuta jest równorzędnym profesjonalistą i w ramach swych obowiązków jest jak najbardziej w stanie wesprzeć opiekę zdrowotną. Jeśli chodzi o opiekę farmaceutyczną mówi się o objęciu populacji 65+ tą opieką. Po części zgadzam się, że warto stworzyć taki obszar refundowanej opieki farmaceutycznej, ze względu na potrzebę takiej opieki blisko domów pacjentów. Aptek w Polsce jest ponad 14 tysięcy, więc z takiej opieki będzie mogło skorzystać wiele osób.

Czy Farenta planuje kolejne badania przekrojowe?

Farenta realizuje kolejne badania. W tej chwili kończy badania dotyczące profilaktycznego stosowania preparatów zawierających witaminę D z perspektywy apteki, jak to przebiega, jakie są przesłanki ku temu, czy farmaceuci są w stanie ocenić potrzeby stosowania tych preparatów. Odzwierciedla rzeczywistą praktykę epidemii niedoboru. Zobaczymy, co sami farmaceuci sądzą o wielkości i skali tych niedoborów.

Jakie korzyści dla przemysłu farmaceutycznego mogą płynąć z badań prowadzonych przez Farenta Polska?

Badania służą przede wszystkim rozwojowi. Przemysł farmaceutyczną może wykorzystać wiedzę i wyniki zdobyte w trakcie badań do rozwoju swoich usług oraz produktów oferowanych swoim klientom. Większość danych, którymi dysponuje przemysł to dane z badań eksperymentalnych. Natomiast dane pochodzące bezpośrednio od pacjentów, codziennej praktyki, pokazują jak w rzeczywistości produkty są używane. To nie musi być podobnie jak w trakcie badań eksperymentalnych, jak w zaleceniach. Można dzięki temu sprawdzić, czy pacjenci w Polsce są leczeni według danych wytycznych i w jakim stopniu przestrzegają tych zasad. Więc przemysł farmaceutyczny może wykorzystać badania rzeczywistej praktyki medycznej na każdym etapie, od początku. Kiedy produkt nie jest jeszcze nawet na rynku można badać np. jakie są potrzeby pacjentów. I odwrotnie, kiedy produkt jest już na rynku można sprawdzić, czy jest używany i jaka jest jego efektywność. Badania mogą posłużyć do analiz porównawczej efektywności między produktami, różnymi technologiami medycznymi i służyć choćby celom refundacyjnym. Zastosowań badań dla przemysłu farmaceutycznego jest wiele i tak naprawdę zależy tylko od funkcji przemysłu farmaceutycznego, która chciałaby z tych badań skorzystać.

Jak można z Państwem nawiązać kontakt i współpracę?

Wystarczy napisać, bądź zadzwonić do nas. Jesteśmy dostępni i szukamy możliwości współpracy, prowadzenia kolejnych badań. Jeśli ktoś z Państwa oglądających ten materiał ma pytania odnoście badań rzeczywistej praktyki medycznej w Polsce, chętnie na nie spróbujemy odpowiedzieć.

Podobne artykuły

iStock-1401899005
23 października 2024
Marek Tomków FK
6 września 2024
iStock-1216570557
Dzień ojca

PPOZ: najlepszy prezent to... zdrowie

20 czerwca 2024

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także

Szpital-na-OIOMIE-1
Podcast

Szpital na OIOM-ie – odcinek 1.: Tomasz Kopiec

25 października 2022
w-pigulce-1011
W pigułce

Skrót wiadomości Medexpressu - 10.11.2022 r.

10 listopada 2022
w-pigulce-2211
W pigułce

Skrót wiadomości Medexpressu - 22.11.2022 r.

22 listopada 2022
W-pigulce-3011
W pigułce

Skrót wiadomości Medexpressu - 30.11.2022 r.

30 listopada 2022
Janusz-Meder
19 grudnia 2022
w-pigulce-2112
21 grudnia 2022
w-pigulce-1601
16 stycznia 2023
w-pigulce-1502
15 lutego 2023