Jak wygląda współpraca organizacji pozarządowych z Ministerstwem Zdrowia?
Obserwujemy, że od kilku lat ta współpraca układa się coraz lepiej i możemy już nazwać ją dialogiem partnerskim. Mamy nadzieję, że ta formuła będzie kontynuowana. Chcielibyśmy, aby pewne formy współpracy zostały sformalizowane tak, aby każda z organizacji pacjentów wiedziała, w jaki sposób kontaktować się i współpracować z Ministerstwem Zdrowia. I z wzajemnością, czyli jak MZ może współpracować z organizacjami pacjenckimi, by wszystko było przejrzyste i transparentne.
Zatem, jakie są największe potrzeby organizacji pacjenckich?
To potrzeba w ogóle całościowego dialogu na temat sytuacji pacjentów w polskim systemie zdrowia oraz uwzględnienie głosów pacjentów, ich rekomendacji, wiedzy i doświadczenia w tworzeniu nowych rozwiązań. Wiemy, że za chwilę ma się rozpocząć narodowa debata o zdrowiu, do której jesteśmy zaproszeni. I pokładamy w niej duże nadzieje, bo mówimy w tej chwili o zmianach systemowych, kompleksowym i bardziej koordynowanym leczeniu oraz takim właśnie stałym partnerstwie organizacji pacjentów z instytucjami ochrony zdrowia.
Przed nami II międzynarodowy Kongres Patient Empowerment. O czym będzie panel „Jawni, przejrzyści, odpowiedzialni. Współpraca i dialog organizacji pozarządowych z organizacjami państwa”?
Serdecznie zapraszam do udziału w całym Kongresie Patient Empowerment oraz do udziału w panelu „Jawni, przejrzyści, odpowiedzialni. Współpraca i dialog organizacji pozarządowych z organizacjami państwa”, który wieńczy kongres. Myślę, że będzie to bardzo ciekawa dyskusja. Zaprosiliśmy do niej przedstawicieli różnych instytucji państwowych, jak Ministerstwo Zdrowia i NFZ, a także przedstawicieli sektora farmaceutycznego. I chcemy porozmawiać o tym jak te instytucje, osoby odpowiedzialne, widzą rolę organizacji pacjentów w systemie ochrony zdrowia, formy współpracy i czy mamy do siebie wzajem zaufanie i czy jesteśmy w stanie współpracować na wszystkich poziomach prac, czy jesteśmy otwarci na tę współpracę, czy te instytucje dostrzegają też pewne niuanse i obawy we współpracy z organizacjami. Chcielibyśmy rozwijać się i profesjonalizować nasze działania tak, by były one transparentne i przejrzyste oraz umożliwiały tę stałą współpracę na rzecz praw i dobra pacjentów w Polsce.
Skąd potrzeba, aby o tym mówić?
Dialog, który buduje się od lat, nigdy nie był w żaden sposób sformalizowany. Nie było też dyskusji na temat wzajemnych potrzeb. Powstaje wiele różnych ciał, zespołów, a chcielibyśmy cofnąć się do początku i porozmawiać o idei dialogu, jak on powinien wyglądać, wzorując się na doświadczeniach, które już mamy w systemie ochrony zdrowia. Wiele rzeczy dotyczących współpracy już zostało przygotowanych. Jest więc teraz dobry czas, aby rozpocząć taką dyskusję i usystematyzować dialog w całym systemie zdrowia. Nie mówimy o dialogu tylko z MZ, ale ze wszystkimi podmiotami, które funkcjonują w tym systemie.
Udział w kongresie Patient Empowerment jest bezpłatny.
Więcej informacji i rejestracja na stronie www.komunikacjazdrowotna.pl.
Kontakt: [email protected] oraz pod numerem tel. 530 333 834