Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej dokonała analizy wielu przykładów oferowanych w internecie usług sprzedaży recept i zwolnień. Wydała w tej sprawie stanowisko. Jak podkreśliła KEL, przede wszystkim należy odróżnić sprzedaż recept i zwolnień na żądanie od teleporady. Teleporada jest świadczeniem zdrowotnym udzielanym na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Katalog obowiązków lekarza oraz praw pacjenta pozostaje niezmienny, niezależnie od sposobu realizacji porady lekarskiej. Zasady odpowiedzialności zawodowej, cywilnej i karnej za świadczenia telemedyczne są więc takie same, jak w przypadku innych świadczeń, a świadczeniobiorcy przysługują wszystkie prawa pacjenta. Integralnym elementem porady lekarskiej jest, w zależności od potrzeb pacjenta, wystawianie zaświadczeń, recept i zwolnień lekarskich.
- Przygotowujemy dużą kampanię informacyjną dla rodziców dzieci, które będą mogły skorzystać z bezpłatnych szczepień przeciw HPV – mówił we wtorek wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski, który wziął udział w posiedzeniu senackiej Komisji Zdrowia poświęconej Narodowej Strategii Onkologicznej oraz pilotażowi Krajowej Sieci Onkologicznej. W przyszłym tygodniu Senat zajmie się procedowaniem uchwalonej pod koniec stycznia ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej. Jak mówiła, otwierając wtorkowe posiedzenie Komisji Zdrowia, senator Beata Małecka-Libera, dyskusja o samej ustawie odbędzie się właśnie w przyszłym tygodniu – na Komisji Zdrowia i posiedzeniu plenarnym. Informacja ministra zdrowia o realizacji NSO i pilotażu KSO miała osadzić debatę na temat ustawy w konkretnych realiach, stanowić kontekst przyszłotygodniowych decyzji senatorów.
Rusza Ogólnopolski Program Grantowy dla onkologii dziecięcej, przygotowany przez Fundację „Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową” we współpracy merytorycznej z Polskim Towarzystwem Onkologii i Hematologii Dziecięcej. Jego głównym celem jest wsparcie rozwoju wiedzy naukowej i zwiększenie efektywności leczenia przeciwnowotworowego dzieci w Polsce. Program grantowy będzie realizowany w latach 2023-2030. Kwota, jaka zostanie przeznaczona na wsparcie to łącznie 8,4 mln zł.
„Cukier krzepi” jest fenomenalnym hasłem reklamowym — dziełem Melchiora Wańkowicza. Po latach ten polski wirtuoz słowa śmiał się, że były to najdroższe dwa wyrazy, jakie napisał. W 1931 r. dostał za nie 5000 zł, co obecnie jest równowartością ok. 50 000 zł. To przykład doskonałego wręcz chwytu marketingowego, który na dekady utrwalił wizerunek słodkich kryształków. Badania prowadzone w drugiej połowie XX wieku obaliły nieco ten mit. Pokazały, że sprawa krzepiącego działania cukru nie jest tak oczywista. Dziś Tłusty Czwartek, a w ten najsłodszy dzień roku warto porozmawiać nie tylko o tym, ile kto zjadł pączków, ale również o problemie uzależnienia od cukru.