– Pacjenci często mówią: Ja nie mam znamion, mam tylko zwykłe pieprzyki. Uważają też, że badać powinno się tylko te zmiany, które ich niepokoją – najczęściej duże czy wypukłe. Po badaniu często okazuje się natomiast, że realnym powodem do niepokoju bywają znamiona zupełnie niepozorne, małe lub zlokalizowane w niedostępnych dla samego pacjenta miejscach, np. na plecach. W takich przypadkach nie ma możliwości obserwowania ich na co dzień – zauważa Agnieszka Czyżewska, specjalistka onkologii klinicznej.
Czerniak, czyli nowotwór, który widziany gołym okiem często przybiera formę popularnego pieprzyka, jest jednym z najgroźniejszych nowotworów. Kampania „Nie przekonuj się #nawłasnejskórze” ma na celu budowanie świadomości o czerniaku i innych nowotworach skóry poprzez ukazanie kontrastów między obiegowymi opiniami a statystykami pochodzącymi z naukowych źródeł medycznych, które jasno dowodzą, że często utarte schematy myślenia są błędne.
– Obecnie w Polsce występuje ok. 4 tys. zachorowań na czerniaka rocznie, z czego umiera ok. 1,5 tys. chorych – mówi dr n. med. Łukasz Galus, specjalista onkologii klinicznej.
– Czerniak wyresekowany w najmniejszym możliwym stadium zaawansowania, daje duże szanse wyleczenia. Nawroty choroby zdarzają się zaledwie w 3 proc. przypadków. Niestety, w przypadku czerniaka diagnozowanego w bardzo zaawansowanym stadium, ryzyko nawrotu choroby sięga znacznie powyżej 50 proc. – dodaje dr Łukasz Galus.
Jak wskazuje ambasadorka kampanii, psychoonkolog dr n. med. Marta Homa, nie zgłaszamy się lub opóźniamy udanie się na badanie znamion z wielu powodów.
– Jednym z nich jest obawa przed wynikami. Boimy się wykrycia niepokojących zmian i rozpoznania niechcianej, przerażającej choroby. Kolejnym powodem, który przesądza o niskiej motywacji do badań jest dobre samopoczucie, akceptacja posiadanych znamion, które postrzegane są bardziej w kategoriach zagadnienia estetycznego niż medycznego oraz brak doświadczenia zachorowania na raka skóry w rodzinie – podkreśla dr Marta Homa.
W ramach kampanii opublikowane zostaną spoty video oraz materiały graficzne, które w prosty sposób będą edukować na temat czerniaka i profilaktyki. Do kampanii dołączyli eksperci, fundacje i stowarzyszenia onkologiczne, a swoje wsparcie zadeklarowali influencerzy, którzy chcą szerzyć ideę odpowiedzialności społecznej i dzielić się wiedzą na temat profilaktyki czerniaka ze swoimi społecznościami.
Organizatorzy zachęcają do dołączenia wszystkich, którym los innych osób nie jest obojętny. Każdy, kto zechce dołączyć do akcji, może pobrać gotowe materiały ze strony kampanii nawlasnejskorze.org oraz korzystać z hashtagów akcji: #nawłasnejskórze #nawlasnejskorze.
Organizatorem kampanii “Nie przekonuj się #nawłasnejskórze” jest spółka Medify.me. Kampania realizowana jest w ramach projektu badawczo-rozwojowego „Twoje Znamiona”, który został dofinansowany z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Oprac. na podst.: informacja prasowa