Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Profilaktyka zdrowia psychicznego młodzieży wymaga wspólnych działań. Ich osią powinna być szkoła

MedExpress Team

Piotr Wójcik

Opublikowano 20 maja 2024 12:26

Profilaktyka zdrowia psychicznego młodzieży wymaga wspólnych działań. Ich osią powinna być szkoła - Obrazek nagłówka
fot. Piotr Wójcik
– Wiemy, że to sprawy bardzo trudne. W zeszłej kadencji zaczęliśmy o tych problemach głośno mówić, a nawet krzyczeć – powiedziała marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska, otwierając konferencję poświęconą wspieraniu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży przez edukację włączającą.

W ocenie dr Aleksandry Lewandowskiej, konsultant krajowej ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, w kształtowaniu właściwej opieki i profilaktyki ukierunkowanej na poprawę zdrowia psychicznego najmłodszej części społeczeństwa, potrzeba przede wszystkim działań międzyresortowych. Kluczowa jest dobra współpraca z ministerstwem edukacji narodowej.

– Zgłaszalność do psychiatrów jest silnie skorelowana z kalendarzem roku szkolnego. Największe obłożenie, przekraczające nieraz kontrakt z NFZ, przypada w gabinetach na czas, kiedy dzieci chodzą do szkoły. Poniżej kontraktu spada natomiast w wakacje. Tymczasem z dostępem do wsparcia w szkole jest różnie w różnych regionach naszego kraju. Chodzi nam wszystkim o to, by w każdym, nawet najmniejszym powiecie było tak samo. Nie może być tak, że mamy samorządy bardziej aktywne i miejsca, w których ten obszar jest zaniedbany – powiedziała dr Aleksandra Lewandowska w rozmowie z reporterem Medexpressu.

Jak dodała, to czynniki środowiskowe w głównej mierze odpowiadają za wystąpienie zaburzeń u dzieci i młodzieży. Wpływ na dobrostan tej grupy ma to, czy i jakie działania podejmują dorośli. To szczególnie istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że co siódmy nastolatek mierzy się z zaburzeniami psychicznymi i potrzebuje specjalistycznej opieki.

Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska przyznała, że wyzwaniem jest to, by to na poziomie szkoły młodzi ludzie mogli znaleźć ukierunkowane na ich potrzeby wsparcie.

– Szkoła, która powinna być partnerem, pomagać rozwiązywać problemy, bardzo często, poprzez wykluczanie niektórych grup, tworzyła je. Mamy coraz większą wiedzę i doświadczenie. Chcemy przystąpić do kompleksowego rozwiązywania problemów – powiedziała.

– Jesteśmy w trakcie reform. Bez wątpienia trzeba je mądrze kontynuować, ale i dofinansowywać ten obszar i działać międzyresortowo. Resort edukacji od samego początku jest obecny w temacie zdrowia psychicznego. W obecnym rządzie mamy w MEN pełnomocnika ds. zdrowia psychicznego dzieci w szkole. To bardzo ważne – wskazała w wywiadzie dla naszej redakcji posłanka Marta Golbik, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także