Do współpracy w ramach zespołu zaproszonych zostało kilkunastu ekspertów, wśród nich – przedstawiciel Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, osoby odpowiedzialne za kwestie zdarzeń niepożądanych w podmiotach leczniczych (dyrektorzy, pełnomocnicy do spraw jakości), a także przedstawiciel podmiotu zajmującego się ubezpieczeniem podmiotów leczniczych.
Nowe zadania w obszarze bezpieczeństwa pacjenta nałożyła na Rzecznika Praw Pacjenta nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta w 2023 r. Zgodnie z jej przepisami do zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy m.in. zbieranie informacji o zdarzeniach niepożądanych oraz opracowywanie na ich podstawie rekomendacji, analiz i raportów.
– Dbanie o bezpieczeństwo pacjenta jest jednym z kluczowych wyzwań ochrony zdrowia i najważniejszych celów kierowanego przeze mnie urzędu – powiedział Bartłomiej Chmielowiec Rzecznik Praw Pacjenta. – Po wdrożeniu Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych przyszedł czas na uporządkowanie kwestii związanych ze zdarzeniami niepożądanymi. Jak pokazują dane publikowane w Polsce i na świecie, a także zgłoszenia kierowane do mnie przez pacjentów, jest to obszar, w którym mamy wiele do zrobienia – dodał.
Przedmiotem rozmów, podczas pierwszego spotkania zespołu ds. zdarzeń niepożądanych, był obecny stanu bezpieczeństwa pacjenta w Polsce. Określono też stojące przed zespołem wyzwania oraz harmonogram prac.
Źródło: RPP