Polscy pacjenci rzadko korzystają z przysługujących im praw. Głównym powodem tej sytuacji jest ich nikła znajomość. Z badań przeprowadzonych w latach 2008-2013 wynika, że aż 47% respondentów nie wie, że istnieją prawa pacjenta. W doniesieniach prasowych można przeczytać, że w 2015 roku do Rzecznika Praw Pacjenta napłynęło ponad 70 tysięcy skarg i pytań.
Najczęściej nieprzestrzeganym prawem jest prawo do świadczeń zdrowotnych i dokumentacji medycznej. Prawo pacjenta do informacji na temat proponowanej terapii, skuteczności leków nie jest w pełni wykorzystywane przez chorych. Przez to też nie jest budowana świadomość pacjentów z zakresu m.in. leków będących w procesie refundacji w Polsce i perspektywach terapeutycznych.
Sopocka konferencja jest podzielona na dwie części: merytoryczną i praktyczną. W części merytorycznej odbędzie się prezentacja dr Marka Balickiego, która zainicjuje dyskusję panelową w szerszym gronie ekspertów. W części praktycznej odbędzie się warsztat pokazowy z zakresu komunikacji interpersonalnej dedykowany pacjentom i lekarzom.
Korzyści płynące z warsztatu „Mam prawo wiedzieć – asertywność i współpraca”:
- Zbudowanie postawy pacjenta świadomego swoich praw – przede wszystkim prawa do informacji (o chorobie, jej fazach, przebiegu, potencjalnych rokowaniach i możliwościach leczenia oraz powodów wyboru konkretnego wariantu terapii przez lekarza).
- Trenowanie kompetencji wspierających asertywną postawę pacjenta wobec lekarza.
- Zbudowanie postawy nastawionej na współpracę z lekarzem.
- Zbudowanie pozytywnego nastawienia do leczenia.
- Wzięcie współodpowiedzialności za efekty leczenia.
Konferencja i warsztaty Instytutu Komunikacji Zdrowotnej „Prawo Pacjenta do informacji”
Sopot, Sopoteka, II piętro Dworca PKP, 7 listopada 2016, godz.: 11:00