– Celem kampanii „Wymagaj Jakości” jest mobilizacja pacjentów do świadomego żądania najwyższych usług opieki zdrowotnej. Każdy pacjent ma prawo do usług medycznych najwyższej jakości, a nasza inicjatywa ma na celu wspieranie tego prawa poprzez promocję transparentności i oceny jakości świadczeń medycznych – podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Jak dodaje Agnieszka Pietraszewska-Macheta, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, na 900 szpitali w Polsce, tylko 200 ma dziś akredytację.
– To za mało. Musi ich być więcej. Chcemy, żeby pacjenci wywierali presję na szpitale, by wymagali od nich jakości. Dlatego rozpoczynamy kampanię społeczną "Wymagaj Jakości". Bo jakość, nam pacjentom się należy – wskazuje Agnieszka Pietraszewska-Macheta.
Od 1 stycznia 2024 roku w życie wchodzi większość przepisów o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Celem ustawy jest wdrożenie rozwiązań prawno-organizacyjnych, które w sposób kompleksowy i skoordynowany będą realizowały priorytety polityki zdrowotnej w obszarze jakości w ochronie zdrowia.