Na szczęście, z roku na rok liczba zgłoszeń niezasadnych kierowanych na numer alarmowy 112 spada, co oznacza, że kampanie promujące oraz szeroko pojęta edukacja, prowadzona m.in. przez operatorów numerów alarmowych wśród społeczeństwa przynosi oczekiwane efekty. Niestety, w dalszym ciągu znajomość zasad funkcjonowania numeru alarmowego 112 nie jest zadowalająca.
Krajowa Izba Ratowników medycznych przypomina, kiedy powinno się dzwonić na 112.
„W przypadku przestępstwa, wypadku lub pożaru lub innych zdarzeń wymagających interwencji służb”, czytamy we wpisie KIRM w mediach społecznościowych.
Co ważne, w przypadku zdarzenia medycznego, takiego jak silny ból w klatce piersiowej, nieprzytomna osoba, nagłe zatrzymanie krążenia, nagłe zaburzenia mowy z niedowładem jednej połowy ciała, można wybrać numer 112, ale lepiej wybrać 999. Wtedy zgłoszenie trafi bezpośrednio do dyspozytora medycznego, który wyśle Zespół Ratownictwa Medycznego.
„Nigdy nie blokuj numerów alarmowych z powodu błahych spraw jak np. zapytanie o dyżurną aptekę. Blokując numer alarmowy, możesz opóźnić pomoc tym, którzy jej potrzebują”, apeluje KIRM.