W 2015 r. inspektorzy pracy przeprowadzili 226 kontroli w podmiotach leczniczych. Podmioty te zatrudniły ogółem aż 46 tys. pracowników. 41% skontrolowanych placówek to publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
Dokonano kontroli 2718 umów cywilnoprawnych, z czego u 17% podmiotów stwierdzono nieprawidłowości takie jak np. zawarcie umowy cywilnoprawnej zamiast umowy o pracę mimo istniejących warunków właściwych dla stosunku pracy.
W podmiotach publicznych jak i niepublicznych dużym problemem są naruszenia związane z wypłacaniem wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych - w podmiotach publicznych zanotowano niemal połowę przypadków, natomiast w podmiotach niepublicznych aż 54%.
Kontrole wykazały nieprawidłowości związane z regulaminem pracy. W 118 podmiotach zwrócono pracodawców uwagę min. na: system i rozkład czasu pracy, termin wypłaty wynagrodzenia oraz na sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym a także przypadki ustalonego rozkładu czasu pracy.
Dużym problemem okazało się wyposażenie pracowników w odzież i obuwie robocze - w podmiotach publicznych zgłoszono aż 57% naruszeń przepisów natomiast w podmiotach niepublicznych 33%. Pracownicy medyczni wykonywali swoje obowiązki we własnej odzieży oraz obuwiu, co za tym idzie we własnym zakresie prali taką odzież co stanowi zagrożenie dla pracowników i ich rodzin.
Niepokoi także procent zaniedbań w niepublicznych podmiotach dotyczący zapewnienia wykonywania zadań służby BHP (u pracodawców do 100 pracowników) - wynosi on 43% wszystkich kontroli, dla porównania w podmiotach publicznych wynosi on 26%.
U 59% podmiotów stwierdzono nieprawidłowości w zakresie pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia - pracownicy nie dostawali takiej informacji lub informacja ta zawierała uchybienia.
Państwowa Inspekcja Pracy w 48% placówek medycznych zgłosiła nieprawidłowości przy udzielaniu urlopów wypoczynkowych dla pracowników. Dla porównania w 2013 r. taki problem zgłoszono w 38% podmiotów.
Źródło: PIP