Wyniki Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu wskazują, że obecna formuła tych egzaminów nie spełnia oczekiwanych funkcji.
W sytuacji gdy egzaminy te przeprowadzane są w formie pisemnych testów składających się z 30% nowych pytań i 70% pytań wybranych z jawnej bazy, zawierającej jedynie ok. 2000 pytań, a do uzyskania pozytywnego wyniku tego egzaminu wystarczające jest zdobycie 56% maksymalnej liczby punktów, egzaminy te nie sprawdzają ani wiedzy zdających, ani też nie pozwalają na weryfikację jakości kształcenia na uczelniach kształcących studentów na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym. Egzaminy te powinny gwarantować, że absolwent tych kierunków jest właściwie przygotowany do wykonywania pracy lekarza lub lekarza dentysty.
W tej sytuacji opracowanie nowej formy weryfikowania wiedzy przyszłych lekarzy i lekarzy dentystów wydaje się niezbędne i będzie służyć poprawie bezpieczeństwa pacjentów oraz jakości kształcenia na kierunkach lekarskich i lekarsko-dentystycznych.
Źródło: https://nil.org.pl/aktualnosci/8010-apel-i-stanowiska-podjete-przez-pnrl-w-dniu-30-marca-2023-r