Dlaczego anatomia?
Jest to najważniejszy przedmiot na pierwszym roku. Nawet jeśli po latach nie pamiętamy nazw konkretnych struktur, to obycie z ludzkim ciałem i znajomość jego topografii jest fundamentem wiedzy lekarza. Jest to przedmiot specjalistyczny, wymagający wykształconej kadry, odpowiedniej infrastruktury i dostępu do preparatów. Więc jeśli uczelnie nie mogą podołać z zapewnieniem odpowiedniego poziomu, to czy można liczyć, że uda im się to z przedmiotami klinicznymi?
Jeśli uczelnia musi prowadzić zajęcia 250 km dalej w innym mieście czy opiera kształcenie w większości na wirtualnych stołach, to nie nadaje się do kształcenia przyszłych pokoleń lekarzy. Zdaniem Porozumienia Rezydentów OZZL, zezwalając na taki proceder narażamy polskich pacjentów na kontakt z lekarzami nieprzygotowanymi do zawodu, tym samym narażając ich zdrowie i życie.
Zdaniem Porozumienia Rezydentów zajęcia praktyczne z anatomii muszą być prowadzone:
- w prosektoriach dostosowanych do nauczania anatomii prawidłowej
- przez wykwalifikowaną kadrę, zajmującą się anatomią prawidłową i umiejącą odpowiednio przygotować preparaty do nauki
- z użyciem preparatów anatomicznych ciała ludzkiego, a pomoce takie jak wirtualne stoły powinny być stosowane jedynie dodatkowo.
Uczelnie niespełniające tych warunków nie są przygotowane do i nie powinny prowadzić kierunku lekarskiego.
Pełna treść stanowiska
Źródło: Porozumienie Rezydentów