– Stawiamy sobie za cel kształcenie lekarzy na najwyższym poziomie, dlatego program studiów na naszym wydziale podlega stałej modyfikacji – mówi dr hab. Robert Zymliński, prof. UMW, dziekan Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu (UMW) i dodaje: – Każdego roku dokonujemy precyzyjnego opisu sylwetki absolwenta, identyfikując nowe, niezbędne kompetencje oraz zakres wiedzy, jaki wynika z potrzeb systemu ochrony zdrowia. Bardzo ważne są dla nas opinie i sugestie interesariuszy zewnętrznych i w tym przypadku nikt nie ma wątpliwości, że przygotowanie zawodowe przyszłego lekarza, poza szeroką wiedzą niezbędną do pracy klinicznej, musi obejmować także umiejętność pracy naukowej.
Przedmiot „Metodologia badań naukowych” wejdzie do programu III roku studiów i będzie uzupełnieniem zajęć prowadzonych na wcześniejszych latach. Przekazywane treści, na bieżąco aktualizowane, obejmą m.in. zagadnienia dotyczące możliwości zastosowania sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego, jako ugruntowanych metod analiz i wparcia procesu naukowego. Wiedza uzyskana na zajęciach pozwoli na dużo lepsze wykorzystanie potencjału zajęć klinicznych, podczas których omawiane są wyniki najważniejszych badań w wybranych dyscyplinach.
Dlaczego metodologia badań naukowych jest tak ważna dla studentów medycyny i lekarzy?
– Praktycznie wszystkie nasze wytyczne są oparte na dowodach pochodzących z badań naukowych i badań klinicznych. To dzięki nim tworzymy nowe leki, opracowujemy nowoczesne strategie terapeutyczne – wyjaśnia dr hab. Robert Zymliński, prof. UMW. – Konieczność stałego rozwoju w naturalny sposób wymusza na nas posiadanie kompetencji, które z jednej strony pozwolą nam odpowiednio interpretować wyniki badań naukowych, a z drugiej umożliwią aktywny udział w ich prowadzeniu.
Dziekan Wydziału Lekarskiego UMW zauważa, że nowy przedmiot to również wyjście naprzeciw aktywnym studentom, na przykład działającym w kołach, którzy chcą zajmować się nauką czy działalnością badawczą i już mają spore osiągnięcia na tym polu: – Mamy bogate zaplecze i wielu doświadczonych specjalistów wielu dziedzin. To idealne środowisko, aby prowadzić aktywność naukową. Trudno więc się dziwić, że sami studenci zwracali uwagę na chęć rozwoju w tym zakresie – twierdzi.
Rozwój nauki to także ważna część strategii uczelni. Aktualnie trwają prace nad jej nową, odpowiadającą na potrzeby współczesnego świata, wersją. Jednym z priorytetów będzie właśnie rozwój naukowy młodych ludzi oraz wsparcie, jakiego chce im udzielić uczelnia.
– Badania naukowe w medycynie to tak naprawdę synonim innowacji, to ścieżka, która prowadzi do odkryć i postępu. Lekarze, którzy rozumieją te zasady, mogą lepiej wykorzystać swój potencjał i sprawniej uczestniczyć w takich procesach. Zrozumienie metodologii badań naukowych, biegłość w ich przygotowaniu i prowadzeniu, może otworzyć możliwości kariery w badaniach medycznych już na studiach – tłumaczy dr hab. Robert Zymliński, prof. UMW. – Wiedza na temat badań naukowych pozwala lekarzom lepiej wdrażać nowe terapie i procedury. Śmiało więc można powiedzieć, że szeroko pojęta nauka i badania kliniczne, wraz ze staranną edukacją uniwersytecką, stanowią fundament, na którym opiera się rozwój medycyny służący coraz lepszemu leczeniu pacjentów.
Podczas zajęć studenci będą uczyli się także krytycznego myślenia oraz analizy literatury medycznej, co pozwoli im na ocenę rzetelności i jakości przekazywanych informacji.
– Znajomość procesów regulacyjnych, metod wsparcia naukowców oraz zasad aplikowania o granty jest dziś po prostu niezbędna – podsumowuje dziekan Wydziału Lekarskiego UMW.
inf pras