Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Sztuka rozmowy podstawą diagnozy

MedExpress Team

MedExpress Team

Sztuka rozmowy podstawą diagnozy - Obrazek nagłówka
Komunikacja medyczna pozostaje w Polsce obszarem niedostatecznie zbadanym i mało docenianym. Tymczasem to właśnie od niej zależy często skuteczność leczenia.
[caption id="attachment_59513" align="alignnone" width="620"]Konferencję otworzyli: dr Katarzyna Jankowska, CM UMK, prezes PTKM oraz prof. Tomasz Pasierski, WUM członek Rady Naukowej PTKM Konferencję otworzyli: dr Katarzyna Jankowska, CM UMK, prezes PTKM oraz prof. Tomasz Pasierski, WUM członek Rady Naukowej PTKM[/caption]

Komunikacja medyczna pozostaje w Polsce obszarem niedostatecznie zbadanym i mało docenianym. Tymczasem to właśnie od niej zależy często skuteczność leczenia.

Tematyka I. Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Sztuka rozmowy podstawą diagnozy”, która odbywała się 10–11 kwietnia br. w Collegium Medicum Bydgoszczy, obejmowała, z jednej strony, aspekty etyczne, prawne i ekonomiczne komunikacji klinicznej, z drugiej zaś – umiejętności praktyczne potrzebne lekarzowi i farmaceucie do skutecznej komunikacji z pacjentem, problemy wynikające z niedostatecznego poziomu wyedukowania polskiego społeczeństwa w kwestiach zdrowotnych, a także problemy społeczne i kulturowe zaburzające porozumienie pomiędzy pacjentem i lekarzem.

Jakość komunikacji pomiędzy lekarzem i pacjentem wpływa zarówno na proces diagnozy, jak i podejmowane przez chorego decyzje terapeutyczne. Nagminny problem niestosowania się do zaleceń lekarskich wypływa bardzo często z braku otwartej rozmowy pomiędzy lekarzem i pacjentem, która pozwoliłaby rozwiać wątpliwości chorego lub odnieść się do jego problemów. Zdarza się np., że pacjenci nie zgłaszają lekarzowi tego, że najzwyczajniej nie stać ich na wykup przepisanych leków i sami ograniczają ich dawkowanie na własną rękę. W niektórych przypadkach kończy się to tragicznie.

Komunikacja jest procesem uwarunkowanym konkretnymi czynnikami społecznymi i kulturowymi, dlatego potrzebne jest wypracowanie standardów, które wykorzystywałby bogate doświadczenia zagraniczne w tej dziedzinie dostosowując je do realiów polskiego systemu ochrony zdrowia. Istnieje ogromna potrzeba badań naukowych w tej dziedzinie nauki w Polsce.
Niewątpliwie komunikacja z pacjentem powinna stać się obowiązkowym elementem kształcenia lekarzy i farmaceutów. Jak ważny jest to temat wskazuje zainteresowanie samych studentów i młodych lekarzy i ich liczna obecność na konferencji. Wykłady i szkolenia zgromadziły łącznie ponad 250 osób – nie tylko medyków, także psychologów, prawników, ekonomistów i studentów farmacji. Dużym zainteresowaniem cieszyła się sesja poświęcona perspektywie pacjentów na komunikację medyczną, którą poprowadziła Maria Libura z Uczelni Łazarskiego, wiceprezes PTKM.

Gościem honorowym konferencji był prof. W. Langewitz ze Szpitala Uniwersyteckiego w Bazylei, jeden z najwybitniejszych badaczy komunikacji medycznej. Wygłosił on wykład „Patient-centred care – do we know what we are talking about?” (Opieka medyczna skupiona na potrzebach pacjenta – czy wiemy, o czym mówimy?), który połączył naukowe i praktyczne aspekty komunikacji klinicznej oraz zwrócił uwagę na zmiany, jakie niesie ze sobą coraz większe upodmiotowienie pacjenta w procesie leczenia.

Konferencję zorganizowało Koło Naukowe STN Collegium Medicum UMK Komunikacja w Opiece Medycznej we współpracy z Polskim Towarzystwem Komunikacji Medycznej. Patronat honorowy nad tym wydarzeniem objął Prorektor ds. Collegium Medicum UMK prof. dr hab. Jan Styczyński.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.