Najchętniej widziane przez kobiety zmiany to: częstsze kontakty seksualne, więcej eksperymentów oraz wydłużenie i ulepszenie gry wstępnej – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez TNS Polska w ramach kampanii „Nie łykam, czyli wszystko, co powinnaś wiedzieć o antykoncepcji”.
Tylko 18 proc. wszystkich badanych kobiet uprawia seks raz w tygodniu (w tym 14 proc. stanowią kobiety w wieku 20-30 lat, a 22 proc. kobiety w wieku 30-40 lat). 20 proc. badanych Polek decyduje się na współżycie rzadziej niż raz w tygodniu (19 proc. kobiet w wieku 20-30 lat i 23 proc. w wieku 30-40 lat).
Zdaniem 14 proc. badanych flirtowanie, uwodzenie i kokietowanie to zachowania właściwe głównie kobietom. Ponadto badane Polki postrzegają siebie jako kobiety i chętniej mówią o sobie w ten sposób, gdy są ładnie ubrane (26 proc.), czują się atrakcyjne (26 proc.), malują się (19 proc.) i są zadbane (18 proc.). Trudno nie widzieć związku między pewną siebie, świadomą swojego piękna i wartości kobietą, a jej chęcią i potrzebą okazywania tego światu i pragnieniem bycia docenianą i… pożądaną przez mężczyzn.
Dla 14 proc. badanych wyznacznikiem kobiecości jest fakt, że są one podziwiane i słyszą komplementy; czują się seksowne, pożądane, adorowane (to zdanie 11 proc.), a także, gdy mężczyźni zwracają na nie uwagę (14 proc.).
Kobiety chętniej uprawiają seks, gdy… czują się atrakcyjne (dla partnera i same dla siebie) oraz mają pewność, że nie zajdą w ciążę. Pewna siebie kobieta, która ma mocne (lub wciąż wzmacniane przez mężczyznę) poczucie własnej wartości częściej i chętniej będzie oddawała się zaspokajaniu potrzeb seksualnych.
I mimo tego, że są to potrzeby zaliczane przez Maslowa do potrzeb fizjologicznych, czyli tych z najniższego piętra w hierarchii, warto pamiętać, że jeżeli te potrzeby nie są zaspokojone, organizm człowieka nie może prawidłowo funkcjonować. Są to potrzeby najważniejsze, dlatego powinny być spełnione w pierwszej kolejności.
Nie od dziś wiadomo, że na seksualne życie kobiet wpływa wiele czynników psychologicznych, społecznych czy ekonomicznych. I – oprócz faktu, że seks zaczyna się w głowie – bardzo ważny jest także przekaz, że seks u kobiet zaczyna się kilkanaście godzin przed samym stosunkiem, a zachowanie partnera w ciągu dnia może szybko zachęcić/zniechęcić partnerkę do współżycia.
Natomiast z badań TNS wynika, że większość par rzadko chodzi razem na randki, do kina lub restauracji. Tylko 8 proc. par ogląda razem filmy w kinie przynajmniej raz w tygodniu, 14 proc. spędza razem wieczór w restauracji lub klubie, a 17 proc. wybiera się na randki. Z kolei 27 proc. par rozmawia o planach związanych z posiadaniem dzieci minimum raz w tygodniu.
Wbrew pozorom, kobiety nie postrzegają seksu wyłącznie jako drogi do prokreacji. Gdyby było inaczej, to aż 87 proc. respondentek nie uważałoby, że ich partner mógłby być lepszym kochankiem, gdyby poprosił o wskazówki znanych celebrytów, takich jak Maciej Zakościelny (34 proc.), Bogusław Linda (31 proc.) czy Robert Lewandowski (29 proc.).
Jesteśmy narodem zachowawczym, który nie przepada za zmianami. A poza tym mamy w sobie mocno wdrukowane przekonanie, że „lepsze” jest wrogiem „dobrego”. Co zatem dzieje się za zamkniętymi drzwiami sypialni? Zdaniem respondentek: stosunek waginalny (w 90 proc.), oralny bierny (w 87 proc.) i ex aequo masturbacja oraz seks oralny bez wytrysku do ust (w 85 proc.). Są to najbardziej znane i jednocześnie najczęściej podejmowane przez badane Polki aktywności seksualne.
Badania przeprowadzone przez TNS Polska pokazują także, że Polki w sypialni oczekują… rewolucji! Respondentki aktywne seksualnie podejmują w sypialni średnio 4 różne rodzaje aktywności. Ale 69 proc. badanych kobiet chce zmian w swoim życiu seksualnym. Polki chcą eksperymentów. Jakich? Najczęściej pojawiające się odpowiedzi na pytanie, jakich czynności chciałabyś spróbować to: seks oralny z wytryskiem do ust, seks oralny bierny oraz seks analny. Spontaniczny seks również zostałby pozytywnie przyjęty przez kobiety.
Celem kampanii „Nie łykam. Wszystko, co powinnaś wiedzieć o antykoncepcji” jest budowanie świadomości kobiet na temat antykoncepcji, w szczególności antykoncepcji transdermalnej, przekonanie kobiet, że antykoncepcja jest naturalnym elementem życia seksualnego, świadczącym o odpowiedzialności i dojrzałości w wymiarze seksualnym oraz zachęcenie pacjentek do regularnych wizyt u ginekologa. Program merytorycznie wspierają eksperci z zakresu psychologii, ginekologii i seksuologii. Działania realizowane w ramach programu obejmują kampanię edukacyjno-informacyjną, badania opinii, kampanię content marketingową, współpracę z blogosferą oraz regularną współpracę z mediami. Więcej informacji o kampanii oraz o metodach antykoncepcji można znaleźć na stronie: www.nielykam.pl
Opisywane badanie prowadzono w kwietniu 2016 r. techniką wywiadów online.
Źródło: materiały prasowe