Na początku było jak to w kraju Szwejka i pilsnera. Księgarz Klement poszedł do mechanika Laurina i zaczęli robić rowery. Sprzedawali je, co oczywiste, w księgarni. Potem wzięli się za motocykle, wreszcie za samochody.
Po drodze połączyli się z przemysłowym gigantem Skodą i tak już zostało. O księgarni słuch zaginął. Samochody przetrwały.
Jakieś 120 lat później wsiadam do nowej Octavii. Jest klasyczna w kształtach i nowoczesna w wyrazie. Bez ekstrawagancji. Ma być w najlepszych tradycjach marki.
O nowej Octavii można rzec, że jest pierwszym kompaktem klasy średniej. To znaczy, że można ją porównać do boksera Adamka. Niby nie taki wielki ale bije tych z wagi super ciężkiej.
Moją Octavię czeka próba walki. Ma zmieścić w bagażniku najnowsze dziecko SonoSite’a – pierwszy na świecie kiosk USG X-Porte. W praktyce zawodnika wagi ciężkiej, którego kilka dni wcześniej wieźliśmy fiatem Scudo, czyli prawdziwym dostawczym transporterem.
Rzut oka na X-Porte’a i na Octavię. Chwila niepewności, która kończy się wraz z otwarciem klapy bagażnika. Przed nami otchłań. Po złożeniu tylnych siedzeń Rów Mariański. No, prawie. Gdyby nie składać siedzeń bokser Adamek z superciężkim konkurentem mogliby się udać w podróż dookoła świata.
Czesi naprawdę potraktowali Octavię nr III poważniej od poprzedniczek. Wyposażenie dowolnie bogate i nienaganna estetyka. A silnik? Mały, ale żwawy. „Zbiera się”, jak słusznie zauważył Pan ze Skoda Auto Polska. 105 koni ciągnie samochód z kioskiem i ludźmi bez problemu.
Auto prowadzi się świetnie przy każdej prędkości. Nawet dużo ponad dozwolone na autostradzie 140 km/h (to nie ja – kolega). Przy czym pali tyle co większy diesel.
Jakiś problem? Duży. Z wyborem. Kupić Octavię i mieć auto średniej klasy w cenie kompaktu, czy dopłacać do prestiżu prawdziwego „średniaka”. Czeska pułapka. Jak sto lat temu. Idziesz do księgarni, wychodzisz z rowerem. Albo odwrotnie.
DANE TECHNICZNE
- Długość/szerokość/wysokość: 4 659/ 1 814/ 1 461 mm
- Silnik (benzyna): 1197 cm3,
- Moc: 105 KM
- Przyspieszenie 0–100: 10,3 s
- Prędkość max: 196 km/h
- Skrzynia biegów: manualna, 6 biegów
- Zużycie paliwa cykl mieszany: 5,0 l
- Gwarancja: 2 lata
- Cena katalogowa (ambition, start-stop): 70 250 zł